zondag 1 november 2020

Graveltocht met Rob rond Uden - https://www.gravelrides.cc/maashorst-uden/

 Ook dit weekend hadden we besloten om te gaan Gravelen. en wederom kies ik voor mijn Merida Mission CX 400 met Vittoria Rubinopro G2 Endurance Race 25MM banden wat de vorige week goed ging.


Dus op pad, we gingen starten op een parkeerplaats in Uden bij de Mastworp in de Bedafseweg. Daar aangekomen was het een plek met gebouwen waar allerlei sporten waren verzameld en daar kon je zelfs MTB's huren. Ook stond er een (te) groot bord met "Take Away" Burgers en een mooie foto van een lekkere hamburger, nou dat zou wat zijn voor als we terugkomen.
Verder was nu alles gesloten dus de Garmin gestart en hup op de fiets. De route was gauw gevonden en duidelijk, en zo gingen we draaiend en kerend om Uden heen. Elke keer dacht ik dat we werden teruggestuurd naar het begin maar dat was om elk onverhard weggetje te vinden. En na een 12 kilometer gereden hebben en na een stukje asfalt gingen we weer een boerenpad op en wat mij al opviel er waren niet zoveel gravelpaden maar vastgereden zandpaden, en we reden weer z'n pad op maar nu niet vastgereden pffff dat was niet de bedoeling gravelen doe je op halfverharding toch? maar nu een heel lang pad waar je tot je assen in zakte, hier had ik niets te zoeken met mijn mijn dunne bandjes maar goed op wilskracht kom je ook een eind.
wel ging ik het duidelijk voelen in mijn benen en kwam ook niet op snelheid, wat dan wel het doorzetten beloonde was de natuur en het uitzicht Nederland is erg mooi en dat was zeker op deze route goed te zien. 
Maar weer verder en met het snot voor ogen bleef ik maar achter Rob rijden totdat we een echt gravelpad tegen kwamen en JA dat wilde mijn fiets wel, ik maakte ook weer de snelheid die gewenst was maar dat was van korte duur verder ging de tocht veel over zand en MTB paden maar wel een mooie tocht.

Op de helft van de route zagen we in de verte een druk punt en uiteraard waren we benieuwd waarom daar veel wandelaars en fietsers stonden, het was een kraampje van het restaurant met koffie en lekkernijen, nou daar stopte wij dan ook voor een lekker bakkie en een appelpuntje was toch dé beloning voor alle inspanning.

Na de versnapering weer gauw op pad het was nog fris en je koelde aardig af al was het weer niet slecht. Het ging nu over paden die bedekt waren met bladeren en iet een beetje nee heel veel blad met daar onder ook veel boomwortels dus het was uitkijken geblazen. Mijn benen gingen het niet beter doen en ja ik weet het ik had de dag ervoor nog een behoorlijke inspanning gedaan door de Alp 'd Hues virtueel te rijden en in mijn dromen had ik deze tocht ook al twee keer gereden maar dat mocht toch niet de oorzaak zijn? het waren toch mijn keuze van banden en ik bedacht dat ik voor de volgende tocht(en) toch maar Gravel banden ga aankopen maar wel van Vittoria.

En zo gingen de kilometers voorbij en Rob? die bleef maar gaan en soms voor mij te snel. Op een lang pad met blad, boomwortels en kuilen zag ik Rob ineens stilstaan, het schakelen ging niet meer en ja zijn derailleur leek wel een richtingaanwijzer. Oeps was dat dan einde oefening? en moesten we dan gaan lopen. Ik drukte heel voorzichtig het apparaat weer op zijn plaats en er ontstond duidelijk een scheurtje in het pad maar het ging goed en nu dan de losse boomtakken vermijden en niet te snel schakelen zal het wel goed komen. In ieder geval konden weer verder. En zo kwamen we weer Uden in, maar de routebouwers hadden bedacht dat je ook met een omweg naar de parkeerplaats kan en dat deden we dan ook, nog 10 kilometer te gaan en door nog mooiere omgeving maar wel over een MTB parcours dat dan weer wel, na een paar bochtjes kwam je wel in de flow en werd het ook nog leuk op en af en door de kuipbochtjes heen en ook nog de bomen ontwijkend reden we op de auto aan en op naar de Hamburger!! 

Niet dus het bord staat er maar alles was dicht :-( 
Dan maar nootjes in de auto en gauw naar huis en op naar het volgende avontuur maar dan met noppen op mijn banden :-) 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten