zaterdag 24 oktober 2020

Gravel tocht met Martijn en Rob - https://gravelrides.cc/den-bosch/


 De titel beloofd wat! Martijn kwam met het idee om te gaan gravelen en gelijk stemde wij toe. Wij? ja Rob ook dus hebben we afgesproken om zaterdag op pad te gaan,

Martijn schreef dat hij om 08:30 uur bij mij zou zijn waarop ik aangaf ook te willen rijden en dan zou ik om 07:45 uur bij Rob zijn en dus om 08:00 uur bij Martijn. Zo had ik gelijk een half uur gepikt, anders gaat het echt op uitslapen lijken. Dit zelfde probeerde ik ook met de afstand maar dat lukte niet 90 km bleef 90 km en niet meer :-( maar goed je kan het proberen. De buienradar was in ieder geval gunstig geen regen maar wel een harde wind.
Nu heeft mijn crosser al een tijdje op de Tacx gestaan dus die moest ik maar even in orde maken en niet onbelangrijk welke banden zou ik kiezen. Na wikken en wegen heb ik besloten om de Vittoria Rubinopro G2 Endurance Race 25MM erop te zetten. Eh een racebandje je gaat toch Crossen, ja maar ik bedacht dat er weinig modder zou zijn en op Gravel, Zand en vaste aarde kom ik er wel mee weg, het voordeel is dat op een harde ondergrond je wat sneller vooruit kom.
Maar goed op naar Vught waar we gingen starten. Op de parkeerplaats van een oude Kazerne konden we ons gereedmaken voor 90KM gravelplezier. De route was gauw gevonden en we reden op een leuk klinkerweggetje, maar dat was niet goed we hadden ergens rechtsaf gemoeten? maar waar dan?? Nu Rob op kop en wat blijkt we moesten een soort MTB parcours op. Oh Oh had ik toch de verkeerde keuze qua banden maar het ging goed ik had voldoende grip en met een beetje druk op het achterwiel kwam ik er makkelijk door.

En dan na wat asfalt een gravelpad het was net of mijn fiets dacht "ik ben toch geschikt voor gravel?"en los ging het met een lekkere snelheid reden we over een mooi dijkje. Op sommige plekken hadden ze de gaten en slechtgraveldek opgevuld met als gevolg diep en los grind. Maar ook ploegde mijn fiets hier goed doorheen, soms scheef maar met een stabiel gevoel.


De dijk bleek vroeger een spoorweg geweest te zijn en de viaducten hadden ze gelaten zo als het was dus tussen het spoor in fietsen was een leuke ervaring.
Wat ook leuk was ze hadden een houten brug gemaakt met bochten en zeker 100 meter lang. Het beloofde een avontuurlijke rit te worden. De paden wisselde steeds tussen gravel, asfalt en zand ja ook zand dat was wel lastig en één keer liep ik in een bocht goed vast tot grote hilariteit van Martijn en Rob. 

Langs mooie natuurgebieden, kastelen en leuke dorpjes ging
het verder en al die tijd zonder koffie er was namelijk niets open en Rob gaf aan dat gravelroutes niet langs cafés komen en dat waren wijze worden maar bracht geen koffie. En hoppa het volgende onverhard pad en weer gaf mijn fiets gas het leek wel één grote interval training. Dan door een (Kerstbomen)Bos na vele hekjes poortjes en roosters reden we in een natuurgebied en kwamen we een tweetal hangbruggen tegen en ja al wiegend liepen we over de eerste omdat dat te langzaam fietste ik (aangemoedigd door Rob) over tweede en dat was eigenlijk goed te doen. je moet alleen geen evenwichtsstoornis hebben.
Wat ik haast vergeet te schrijven was dat het buiten de harde wind ook flink regende, en dat was niet voorspeld maar goed we zouden ook een koffiestop maken en dat klopte ook al niet.
Zo reden we naar Boxtel, om Boxtel, langs Boxtel en door de gemeente Boxtel maar ook langs de Bommel, en een mooie omgeving.

Ook hadden we onderweg nog een stukje geschiedenis namelijk "Kamp Vucht" waar je toch even stil van ben. Na het maken van de foto's weer op pad. En zonder koffie kwamen we weer in Vucht, wat wel jammer was dat je door het plaatsje reed over fietspaden dat wel maar minder leuk. 
Aangekomen op de parkeerplaats waar we de auto terugvonden hadden we weer het hoogste woord, de regen was gestopt onderweg en het was inladen en wegwezen. Martijn maakte nog een schatting dat we zeker 60KM off route paden hadden en dat was ook wel te voelen. 

maar zeker de moeite waard!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten